KADINLAR


Siz de farkında mısınız bilmiyorum ama bu aralar film, kitap ve dizi gibi geniş kitlelere hitap eden çalışmalarda baskın erkek ve ezilen kadın figürü sıkça kullanılıyor. Neden? Özellikle hepinizin bildiği Wattpad platformu bu tarzda yazılmış hikayelerle dolu. Bu sosyal platformda genç yaşta arkadaşlarımız bulunduğu için onları yanlış yönlendirecek içeriklerin popüler olması beni biraz rahatsız ediyor açıkçası. Çünkü kadının ezilmesi, haklarının yok sayılması, ataerkil toplumun kuralları bizim savaştığımız konular olmalı. Bu konuları benimsetecek veya özendirecek her davranıştan kaçınmamız gerek. Nasıl sigaraların üzerine zararlı oldukları yazılıyorsa bu tarz davranışların ve düşüncelerin de zararlı olduğu yazılmalı. Zira ülkemizde gerçekleşen kadın cinayetleri, tecavüzler ortada. Eğer biz yaşadığımız korkunç olayları değiştirmek istiyorsak konunun daha derinine inmeli ve oradaki problemlerle savaşmalıyız. Ve bu işe kadınlardan başlamalıyız. Ben feminist değilim fakat feminist arkadaşlarımın görüşlerini okuduğumda çoğunun saldırganlaştığını görebiliyorum. Yapıcı ve çözüm üreten insanlara ihtiyacımız varken bu kadar agresif tepkiler vermek oldukça yanlış. Suçlamak ve yapılan bir şeyin yanlış olduğunun altını çizmekten öte doğrusunu göstermek ve buna ön ayak olmak gerekir. Fakat sosyal medyaya ve etrafımıza baktığımızda sürekli bağıran ve yapılan bir davranışın yanlış olduğunu haykıran insanlar görüyorum. Bu insanların hepsi o davranışın doğru olduğuna inanan kişilerle çatışma içinde. Artık kavgayı bırakın. Sadece doğru olanı düzgün bir şekilde gösterin. Örnek olun yalnızca.

Feministlerden zerre haz etmem. Bu yazıdan sonra belki onlar üzerime ateş püskürtülebilir fakat umurumda değil. Bazı fikirleri doğru ve bazı konularda ortak düşünüyoruz fakat davranış şekillei yanlış. Neyse şimdilik konumuz onlar değil.

Kimseye kadın olmak nedir, nasıl olmalıdır öğretecek değilim, değiliz. Herkesin zevkleri, doğruları, inandıkları farklıdır. Ama belli başlı ortak problemlerimiz varsa bunlar üzerinde konuşup doğru olanı kavramalıyız. Eğer şuan ülkemizde öldürülen, dövülen çeşitli şekillerde şiddet gören kadınlar varsa bunun hakkında konuşmalıyız. Bu olayın ardındaki gerçekleri görmeli hemen karar vermeyip çeşitli psikolojik analizler yapabilmeliyiz. Şimdi işin başına gelecek olursak; erkeklerin sert ve baskın olması gerektiğine inanan ve ona özendirilen bir genç kızın o tarzda bir sevgili veya eş istemesi kaçınılmaz bir gerçektir. Kendisini sert ve masaya yumruğunu vuran bir adam olmak zorunda hisseden erkek arkadaşlarımız ise aksinin ibne olduğunu düşünecektir pek tabi. İbne kelimesini de açacak olursak kız gibi davranan erkeklere kullanılan bir argo sözcük. Peki burada geçen kız gibi erkek benzetmesine ne demeli? Toplum olarak kadınları hor görüyoruz, kabul edelim. Çünkü erkek egemenliğinin var olduğu bir kültür sistemimiz var. Bunun yanında erkeklerin nasıl adam gibi adam olacaklarına dair yapılacaklar listesi de yazılınca işin içinden çıkmak zorlaşıyor. Ve adamlığa dair yazılan bu listeyi yalnızca erkekler kabul etmiyor, kadınlar da kabul ediyor. İş zaten bu noktada korkunç bir hal alıyor. Zira erkek çocuklarını da kız çocuklarını da yetiştiren kişi bir kadındır. Eğer bir kadın, yani bir anne, erkeklerin üzerine yapıştırılan sıfatları destekliyorsa ona göre yetiştirecektir. Oğluna hizmet edecek, onu kadın cinsinden üstün tutacak, hak ve özgürlüklerini kısıtlamayacak, sert ve adam gibi adam yapmaya çalışacaktır. Kızını ise kendisi nasıl yetiştirildiyse öyle yetiştirecektir. Erkek kardeşine ve babasına hizmet eden, evi temizleyen, özgürlüğü kısıtlanan biri olarak...


Bu nedenle öncelikli olarak erkeklerin zihniyeti değil kadınların zihniyeti değiştirilmelidir. Eğer kadın cinayetleri, tecavüzler, şiddetler için birileri suçlanacak ise bu kadınlardan başkası değildir. Elbette erkeklerin suçu yoktur demiyorum. Anlatmaya çalıştığım bir kadın nasıl yetiştirildiyse onun etkileriyle hareket edecektir. Sadece yetiştiren kişinin benimsettikleri değil vahim olan. Wattpad ve diğer sosyal medyalar gibi kadını ezen ve erkeği yücelten içerikler çoğaldıkça kadınlar ve erkekler bunun doğru olduğunu düşünmeye devam edecektir. " Kötü Çocuk" gibi oldukça çok okunan ve filmi çıkarılan çalışma mesela. Ya da geçenlerde Twitter'da yaşanan kadın-erkek ilişkilerine dair örnekler... Bütün bunlar yetişen gençliğin ve çoğu kişinin hastalıklı bir zihniyete sahip olduğunun göstergesidir. Bu noktada ezilmekten ve köle olmaktan hoşlanan kişileri çemberin dışına çıkartıyorum. Ama ülkede yaşayan bütün kadınlar köle olmaktan hoşlanmıyordur herhalde diye düşünüyorum. Yoksa öyle mi? O halde biz dominantların işi zor sanki...

Genel tabloya baktığımızda nice kadınlar " Kanka biliyor musun sevgilim çok kıskanç, dışarıya çıkmama izin vermiyor. Nasıl da seviyor beni görüyor musun?" şeklinde bir düşünceye sahip. Kıskançlık, özgürlüğünün çeşitli sebeplerle kısıtlanması hangi bakış açısına göre aşk oluyor? Lütfen o bakış açısını bana gösterin zira ben buradan çok farklı şeyler görüyorum. Bu tarz zayıf karakterli kadınlardan ise hiç hoşlanmıyorum, üzgünüm. Eğer bir erkek olsaydım ne istediğini bilen ve istediği şeyleri elde eden bir kadın isterdim. Sırf ben yapma, etme dedim diye sözlerime uyacak birini yanımda tutmazdım. Çünkü bu çok basit bir karakteri olduğunu gösterir bana göre. Ama sanırım erkekler benim gibi düşünmüyor. Yoksa bu tarz kadınları hala yanlarında tutuyor olmazlardı. Gerçi bana göre karşısındaki insanı kısıtlamaya çalışmak da zayıf bir karaktere sahip olduğunu gösterir. Bu davranış, birilerini kısıtlamak ve kendi çemberi içinde tutmaya çalışmak korkaklıktan başka bir şey değildir. Korkaklık ve acizlik insanlara hayal dahi edemeyeceğiniz şeyler yaptırır. Cinayetlerin ardında yatan gerçeklerin biri de erkeklerin bu korkaklığıdır hiç şüphesiz.


Peki bu gerçeği nasıl değiştiririz? Kadınlara gösterilen muamele ortada! Lakin bu muamele erkekler tarafından değil kadınlar tarafından gösteriliyor. Öldürülen, tecavüz edilen kadınlar, yani medyaya yansıyan kısım, erkeklerin yarattığı bir felaketmiş gibi gözükse de bunun ardında kadınların olduğunu unutmayın. Bir kadın diğer kadını açık giyindi diye, evde çocuklarına ve kocasına hizmet etmektense çalışıyor diye yargılıyorsa öncelikli olarak o kişinin hastalıklı zihniyeti tedavi edilmelidir. Zira böyle korkunç bir zihniyetin elinde yetişen çocukların katil, tecavüzcü olması kaçınılmazdır. Çünkü kadınlara değer vermeyen bir annenin evladı kadınlara değer vermeyecektir. Peki bu zihniyetle nasıl savaşırız? Bu kadınlara eşitliği nasıl öğretebiliriz? Kadınların da çalışabileceğini, istediği şekilde giyinebileceğini ve özgür olabileceğini nasıl gösteririz? Açıkçası benim düşüncem bu hastalıklı zihniyet sıraladığım şeyleri zaten biliyor. Bunu bilmesine rağmen rahatça yargılamasının sebebi sanki birtakım kıskançlıklardan kaynaklanıyor.Çünkü kendisi ne baba evinde ne de koca evinde özgürlüğü ve rahatlığı görmemiş. Ya da görse bile büyük bir psikolojik baskının altında yetiştiği için kendisine dayatılanlarla savaşmak yerine onları doğru olarak kabul etmeyi seçmiş. Dolayısıyla özgürlüğü ve kadın olmanın getirdiği gücü yaşayamayan kadınlar bunu yaşayabilmeyi ve savaşabilmeyi beceren kadınları kıskanıyor. Bu nedenle onları olabildiğince yargılayıp onlardan nefret etmeyi tercih ediyor. Çünkü içindeki yaşama arzusuna duyduğu özlemi ancak böyle bastırabilir. Hiçbir zaman gerçek yaşamı tadamamış bu zavallı kadına yalnızca nefret ve kin duyabilecek kadar özgür alan verilmiştir. O da kendisinden farklı olan herkese nefret beslemiştir. Bu nefret ise etrafındaki herkesi zehirlemiştir.

Büyük bir paradoksun içinde kayboluyoruz anlayacağınız. Temelinde nefret, kin ve kıskançlık bulunan korkunç bir paradoks. Ama bunu yıkacağız! Ve bunu başarabilmek için kavga etmeyi, nefret etmeyi ve savaştığımız düşüncelere karşı olanlarla çatışmayı bırakmak gerek. Bastırılan kadınları, ezilen kadınları, doğru olanın hizmet etmek ve ses çıkarmamak olduğuna inanan kadınları kurtaracağız öncelikle. Onlara bakın bizim yaşadığımız hayat bu, özgürlük bu diyecek ve kendi hayatımızdan güzel parçalar vereceğiz. İçlerindeki nefreti yok edecek iyilikle yaklaşıp tek bir doğrunun olmadığını göstereceğiz. Onlara yaşadıkları hayattan, üzerine geçirilen zincirlerden kurtulabileceklerini göstereceğiz. Yanlarında olacak bu zincirleri beraber kıracağız. Belli bir çembere hapsedilmiş kadınlara biz destek olacağız. Ailesi tarafından, kocası tarafından bütün sevdikleri tarafından bunu yaptığı için dışlansa bile biz ailesi olacağız o kadınların. İçlerindeki korkuyu yıkacak kadar cesaret dolu olan yüreğimizi vereceğiz ellerine. Onlara yeni bir yol, yeni bir kader çizeceğiz. Hayallerini gerçekleştirebilecekleri, mutlu olabilecekleri ve kimseden çekinmeden, korkmadan yaşayabilecekleri bir hayat vereceğiz. Çünkü biz kadınız. Yuva kuran, yeni başlangıçlar yaratan, yeni yollar çizip sayfalar açan kadın. Güçlü ve hayallerini gerçekleştirebilecek cesarete sahip olan kadın. Biz yeryüzüne, toprağa hapsedilen bir çiçek değil gökyüzünde süzülen bir kuş olabiliriz yalnızca. Bu nedenle çiçekleri ezen ayaklarla savaşmak yerine çiçeklere uçmayı öğreteceğiz. Onlara bir çiçekten fazlası olduklarını öğreteceğiz. Eğer bunu başarabilirsek eminim bütün cinayetler, şiddetler, tecavüzler, hiçe sayılan hayatlar eksilerek yok olacak.

Bütün kadınların kadınlar gününü kutlarım, tek dileğim içinizdeki sevgiyi, umudu ve cesareti yakalamanız.





15 yorum

  1. Ben nasıl yapılacağını biliyorum da sert biraz söylemesi.
    Neyse söyleyeyim : Kadını örtme. Oğluna adam olmayı öğret soysuz!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle. Kız çocuklarını kısıtlayarak büyütüp erkek çocuklarına her hak tanınırsa tabi haberler vahşetle dolu olur.

      Sil
  2. Kadınlar her dönemde siyaset gibi algılandı. İstenildiği gibi duygularıyla oynandı, her kalıba sokulmaya çalışıldı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kadınların da insan olduğunu unutmamak gerek. Onu hor görmek yerine sevmek gerek.

      Sil
  3. Anne babalar yetistirirken oglandır yapar sözünden vazgecip,erkekleride kız misali kibar yetisirirlerse bu sorunlar çözülr zaten.

    Tesekr ederiz.Seninde hanımlar günün kutlu olsun 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle. Teşekkür ederim :))

      Sil
  4. blogunuzu izlemeye aldım sizide bloguma beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldin, uğrayacağım mutlaka.

      Sil
  5. Çocuklar yetiştirilirken yapılan yanlışlar hepimizin malumu. Ne yazık ki hâlâ da böyle devam ediliyor. Wattpad uygulamasına gelince, gerçekten güzel bir uygulamaydı-bir kaç sene öncesine kadar. Şimdi ise bilinçli bilinçsiz bir çok öykü okuyoruz. Bir çözüm üretilmeli diye düşünüyorum. Gayet güzel bir paylaşımdı canım. Kalemine sağlık ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim yorumun için, Wattpad düzgün bir şekilde ilerleseydi oldukça hoş bir platform olurdu yazar olmak isteyenler için. Fakat şimdilerde amacından sapmış bir halde.

      Sil
  6. ya nasıl yazmışsın ya detaylı araştırma olmuş gayet güzel bir gaste makalesi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çook teşekkür ederim, böyle düşünmen mutlu etti beni.

      Sil
  7. yazı.çok çok guzel olmus her cümlesine katiliyorum :) ama soyledigin erkekler zaten ezik karekterde insanlar. Kendilerini kanitlamak içinde bu tarz kadinlarla beraber olmak istemeleri nornal. onlar uzerinde baski kurarak kendilerini kanitlama çabası içindeler :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, sana katılıyorum. Kadınları ezerek yükselmeye çalışan erkeklerden uzak durmak gerek.

      Sil
  8. Bazı şeylerin gündemde altının çizilmesi vurgulanması vurgulayanlar için o fikirlerin o durumların çok boş oldugun göstergesi aslında her gün haberlere bakınca yada etrafımıza yada kendimize gerçekler gün gibi ortada iken bazı zamanlar gündemler hep kadın olmak, kadınlık, aman kadınlara daha iyi bakalım fln larda.. kadın da kadına zulmedebiliyor.. erkek de.. birey olabilmekte aslında tüm mesele.. ama ülke olarak birey olabilme yetkinliğimiz yok ne genler de ne ögretilenlerde.. Deep yazmış iyiki ismini listeye bu vesile ile tanıştık, Merhaba Eda :)

    YanıtlaSil